Het verhaal dat iedereen wel kent. Je loopt graag en veel, doet mee aan wedstrijden, maar vraagt je af waarom je geen sponsor kunt vinden… Het vinden van een sponsor is niet altijd gemakkelijk en goede hardloopuitrusting kost best wel wat geld. Hoe pak je dit nu eigenlijk het beste aan?

Beeld je in dat jij de sponsor bent… Wat zou jij verwachten?

Stel je altijd voor in de plaats van de sponsor. Wat zou jij willen? De meeste sponsors willen naamsbekendheid, verkoop en geld verdienen. Logisch toch? Hoe kan jij als loper de sponsor helpen om dit doel te bereiken en hoe kan jij hem overtuigen?

illustratie van een sponsor aanvraag formulier
Sponsor aanvraag formulier

Bereid een gesprek met een potentiële sponsor altijd voor

Spreek nooit af met een potentiële sponsor zonder je eerst goed voor te bereiden. Want wat een potentiële sponsor wil horen is hoe jij dit gaat aanpakken en iemand die daar tijdens het gesprek moet over nadenken komt gewoon niet geloofwaardig over.

Een website en actieve sociale profielen kunnen helpen

Als je echt goed bent en regelmatig wedstrijden wint, is het op termijn vaak geen probleem om een fanbase op te bouwen. Profielen op Facebook, Instagram enzovoort kunnen dan een meerwaarde zijn. Maar let op, dat wil dan ook zeggen dat deze profielen regelmatig en consequent moeten worden geüpdatet. Als de sponsor merkt dat er geen activiteiten zijn op deze profielen, hebben deze weinig tot geen waarde.

Beter in dat opzicht is een website met interessante onderwerpen en zelfgenomen foto’s. Als je dan nog kan aantonen dat de website effectief bezoekers heeft en er eventueel ruimte is voor de sponsor om te promoten, dan zit je goed.

Wees realistisch

Zoals reeds vermeld, stel je voor dat jij de sponsor bent. Zou jij een onbekende hardloper sponsoren en daar veel geld insteken? Waarschijnlijk niet. Wil dat nu zeggen dat je als amateur en minder bekende hardloper onmogelijk een sponsor kan vinden? Helemaal niet, maar zie het dan allemaal een beetje kleiner. Misschien is er in de buurt wel een succesvolle sportwinkel. Spreek af met de eigenaar en wees eerlijk in je gesprek. Vaak heeft een eerlijk en open gesprek de beste kans op slagen.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *