Lopen met gewichten: voordelen, nadelen en risico’s

Af en toe zie je als eens iemand lopen met gewichten. Vaak zijn dit professionele lopers of lopers die regelmatig wedstrijden lopen. Je vraagt je waarschijnlijk af waarom men met deze gewichten loopt en wat de voordelen en eventuele nadelen zijn.

Waarom lopen met gewichten?

Wel lopen met gewichten kan men om allerlei redenen. Door te lopen met gewichten doet men aan conditietraining en krachttraining tegelijkertijd. Bovendien verbrand je met gewichten in de hand, om de pols of om de enkels ook meer calorieën. Als je voortdurend traint met gewichten en dan een wedstrijd loopt zonder deze gewichten heb je het gevoel dat je vleugels krijgt. Jongens wat loopt dat goed zonder die gewichten als je gewoon bent van altijd MET deze gewichten te lopen. Alleen maar voordelen zou je denken. Helaas zijn er ook nadelen natuurlijk!

De nadelen van hardloop gewichten

Bij het hardlopen met gewichten belast je de gewrichten veel meer. Elke schok komt net iets harder aan. Je kan dit natuurlijk een beetje compenseren door te lopen met goed verende schoenen en door te lopen op een zachte ondergrond maar het blijft een extra belasting voor de gewrichten. Hoe hoger je de gewichten op het lichaam draagt hoe meer de gewrichten belast worden. Als je loopt met gewichten in de hand of om het lichaam worden de heupen, knieën en enkels extra belast. Als je weet dat je snel last hebt van een van de vaak voorkomende loopblessures dan vergeet je best het idee van te lopen met gewichten. De meest voorkomende klachten van lopers zijn namelijk:

  • hielspoor (pijn door ontsteking van de aanhechting van het peesblad)
  • ontsteking van de achillespees
  • pijn in de knieën
  • buitenkant van de dijen of heupen (snapping hip)
  • pijn in de kuiten
  • pijn in het scheenbeen

Als je speciale wedstrijdschoenen gebruikt train je eigenlijk al met gewichten. Wedstrijdschoenen zijn vaak lichter dan de schoenen waarmee je traint! Vaak is er een verschil van 100g of meer.

Opgelet als je last hebt van overgewicht!

Ga nooit lopen met gewichten als je weet dat je eigenlijk te zwaar bent! Je wil natuurlijk snel die kilo’s verliezen maar de risico’s op blessures zijn te groot. Dat is het gewoon niet waard! Als je door een blesure weken lang niet meer kan gaan lopen….waar zit de winst dan?

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *