We leven in een hectische wereld. De kinderen moeten op tijd op school zijn. Je mag niet te laat komen op het werk. De vaat moet gedaan worden en nog zo veel meer. Al die verplichtingen maken het leven soms zwaar.

Wandelen of lopen is dan de ideale manier om te ontstressen. Wandelen is veel meer zijn dan zich verplaatsen van punt A naar punt B. Het is een moment van rust. Een moment om alle gedachten te ordenen en mentaal tot rust te komen.

Wandelen met je hoofd. Alle stress vervaagt.

Die herwonnen rust kan je ook meten. De bloeddruk is na een stevige wandeling meestal lager. En natuurlijk zijn er ook lichamelijke redenen waarom de bloeddruk na het wandelen lager is toch is de verlaagde bloeddruk ook vaak een gevolg van het ontstressen. Het tot rust komen van lichaam en geest.

Door tijdens het wandelen bewust aandacht te schenken aan de ademhaling en elke stap die we nemen kunnen we dit effect nog versterken. Een rustige omgeving met wat natuurgeluiden zijn daarbij ideaal. In het Engels noemen ze dit “mindful walking” en dat wil letterlijk zeggen bewust wandelen…

Dus, laten we af en toe de drukte van het leven achter ons laten, onze schoenen aantrekken en gaan wandelen. ‘Wandelen met je hoofd’ is niet alleen een uitnodiging voor fysieke beweging; het is een stap naar innerlijke rust.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *